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출처 : https://www.redblobgames.com/grids/hexagons/#coordinates

 

Red Blob Games: Hexagonal Grids

Guide to math, algorithms, and code for hexagonal grids in games

www.redblobgames.com

 

좌표 체계

 

Now let's assemble hexagons into a grid. With square grid, there's one obvious way do it.

with hexagons, there are multiple approaches.

I like cube coordinates for algorithms and axial or doudbled for storage.

 

Offset coordinates

The most common approach is to offset every other column or row. Columns are named col (q). Rows are named row (r). You can either offset the odd or the even column/rows, so the horizontal and vertical hexagons each have two variants.

 

- 지금부터 사각 격자안에 헥사곤을 모아보자. 거기에는 분명한 방법이 있다.

헥사곤에 관해서, 여러가지 접근방식이 있다.

나는 큐브 좌표를 위한 알고리즘들과 축 또는 두개의 저장방식(?)을 좋아한다.

 

오프셋 좌표

=> 오프셋 뜻은 여러가지가 있지만 여기서는 '상대주소 지정방식'이라는 의미로 사용된듯 하다.

 

가장 일반적인 접근방식은 모든 열 또는 행을 offset으로 만드는 것이다.

열은 col(q), 행은 row(r) 이라고 칭한다.

당신은 어느 한쪽의 홀수 또는 짝수 offset으로 된 행,열을 구성 할 수 있으며,

또한 수직 그리고 수평 헥사곤으로 두가지의 다른 방법이 있다.

 

 

 

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